"Edit screen" ne met pas à jour les ligne dans google sheets

Bonjour

J’ai un Google Sheets connecté à mon application, dans Glideapp, j’ai fait en sorte d’ouvrir un “Edit screen” lorsque je clic sur un item de liste ou galerie, et lorsque je remplis l’edit screen, la ligne de l’item s’actualise dans glideapp mais pas dans mes données Google Sheets.

J’ai essayé avec un autre Google Sheets différent et la cela fonctionne, pourriez-vous m’aider à ce sujet ?

Pour quelles raisons des données d’une Feuille de calcul précise Google Sheets, ne sactualiseraient pas ?

Hello

I have a Google Sheets connected to my app, in Glideapp, I made sure to open an “Edit screen” when I click on a list item or gallery, and when I fill in the edit screen, the item line updates in glideapp but not in my Google Sheets data.

I tried another different Google Sheets and it works, could you help me with that?

Why would data from an accurate Google Sheets worksheet not be updated?

When you update a value in the Google Sheet, can it sync back to Glide?

Absolument, les mises à jours effectuées directement dans mon Google Sheet, sont bien mises à jours dans Glideapp, mais lorsque c’est l’inverse, et depuis un “edit screen”, cela s’insère dans les données qu’on voit depuis glides tables, mais pas du tout dans le Google Sheets.

Je voudrais simplement modifier les données de la ligne avec 2 ou 3 données…

Absolutely, updates made directly in my Google Sheet, are well updated in Glideapp, but when it’s the other way around, and from an edit screen, it fits into the data that we see from glides tables, but not at all in the Google Sheet.

I just want to change the data in the line with two or three data…

Ohaw…en fait c’est juste que ça met une éternité à s’actualiser lorsque les modifications viennent de Glideapp…C’est étrange non ? Pourquoi ce serait si ralenti !? Aussi, on dirait que le changement dans le Google Sheet, se fait lors d’une modification en directe…

Ohaw…actually it’s just that it takes forever to update when the changes come from Glideapp…It’s strange isn’t it? Why would it be so slow!? Also, it seems that the change in the Google Sheet is made during a live modification…

Screen vidéo

J’ai fais l’essai sur une nouvelle application vierge, et une nouvelle feuille google vierge aussi, c’est 10 fois plus rapide.
Qu’est ce qui pourrais ralentir autant les mises à jour ? La quantité de données ?

I tested it on a new blank application, and a new blank Google sheet too, it’s 10 times faster.
What could be slowing down updates so much? The amount of data?

Screen vidéo

Autre information, lorsqu’on envoi un formulaire depuis le smartphone, l’item ajouté s’ajoute, et lorsque je ferme et que je réouvre, l’item n’est pas là directement.

L’item fini par apparaitre au bout de quelque temps, mais lorsque je le coche “validé” par exemple, et que je ferme l’application puis que je la réouvre, le “validé” à disparu, mais réapparait au bout de 5min minimum.

Glideapp > GoogleSheet n’est pas vraiment fluide en réalité, car je crois que Glide demande les données externes avant d’ insérer celles qu’il a enregistrées.

En revanche, GoogleSheet > Glideapp, Glide ne fais que recevoir des données et les afficher, donc moins de latences ou de confusion…

Other information, when you send a form from the smartphone, the added item is added, and when I close and reopen, the item is not there directly.

The item ends up appearing after a while, but when I check “validated” for example, and I close the application then reopen it, the “validated” disappears, but reappears after at least 5 minutes .

Glideapp > GoogleSheet isn’t really smooth in reality, because I believe Glide asks for the external data before inserting the ones it has saved.

On the other hand, GoogleSheet > Glideapp, Glide only receives data and displays it, so less latency or confusion…

I would think it’s related to the amount of data you have inside the Sheet. How many rows do you have?

J’ ai environ, 1410 lignes dans le fichier complet, mais uniquement 288 sur l’onglet dans lequel je veux aporter les modifications, Les onglets du fichier Google Sheets ne sont pas non plus tous connectés à GlidesApp.

Après la lecture de plusieurs articles sur ce blog…je crains que ce soit en raison de quelques scripts qui se déclenchent sur les envois de formulaire et sur des modifications (on change, on edit etc) de la colonne “Validé”…

Je fais actuellement des tests sur une copie de l’onglet en question et cela à l’air de fonctionner correctement…

I have about, 1410 lines in the full file, but only 288 on the tab in which I want to make the changes, the tabs in the Google Sheets file are also not all connected to GlidesApp.

After reading several articles on this blog… I fear that it is because of some scripts that are triggered on form submissions and on changes (on change, on edit etc) of the “Validé” column… .

I’m currently doing tests with a copy of the tab in question and it looks like it’s working properly…

Salut @MANUEL_11_SOLYLO ,

J’ai remarqué que ta feuille google sheet avait un nom à rallonge de type zzzzzzzz…
As tu pensé à simplifier ce nom. Je ne sais pas si c’est la solution mais cela ne peut pas faire de mal.

Pour les scripts sur ta feuille google sheet, peux tu les mettre dans glide ou c’est trop compliqué?
Marco

As Marc-Olivier asked, we would want to know what the script does. Maybe we can replicate it in Glide.

I would suggest moving as much data and scripts/functions to Glide as possible.

Oui oui, j’ai changé ça, c’est sur une page test donc je me suis endormis sur la touche Z :joy:.

Yes, I changed that, it’s on a test page so I fell asleep on the Z key :joy:.

Voici un aperçu de la quantité de scripts…ce qui va certainement confirmer l’hypothèse…

Here is an overview of the quantity of scripts…which will certainly confirm the hypothesis…

Screen Vidéo

Sur l’onglet test ZZZ, qui est juste une copie de la page officielle, il n’y a que quelques formules sur plusieurs colonnes, aucun script n’est donc assigné sur cet onglet, et le temps d’attente est encore assez long lorsque je soumet un formulaire depuis mon application principale Glide ; tandis que lorsque je soumet mon formulaire depuis une autre application (annexe test) Glide, le changement ou l’ajout des données est presque instantané :face_with_raised_eyebrow:
C’est une application sans connexion, et si c’était le temps de mettre à jour l’ensemble des applications ouvertes par les utilisateurs ?

On the ZZZ test tab, which is just a copy of the official page, there are only a few formulas on several columns, so no scripts are assigned on this tab, and the waiting time is still quite long when I submit a form from my main Glide application; while when I submit my form from another Glide application (test annex), the change or addition of data is almost instantaneous :face_with_raised_eyebrow:
It’s a connectionless application, what if it was time to update all the applications opened by users?

This is important. Moving as much logic as possible into Glide means those calculations will happen directly on the user’s device. Right now, data from the user needs to sync to Glide, then sync to Google, before syncing back to Glide and back to the user’s device. That sync process is not always instant, and if you have a lot of Google sheet formulas and scripts that take a long time run, the sync may happen before the script finishes.

I didn’t pay close attention to your video, but it looks like you have a lot going on. It may require some restructuring of your data and a rethinking your process, but the result is usually a much quicker response time and better experience for the end user.

Don’t ignore the power of the build in Glide functions. Glide computed columns and and the javascript column can be very powerful.

I would maybe start by seeing if you can recreate any script functionality as computed columns in Glide. Then try to replace any sheet formulas with computed columns.

These days I find that there is very little work that my Google sheets needs to do. My Google sheets mostly only store data. The app itself does most of the calculations. A better solution is to migrate completely to Glide Tables because it eliminates the extra sync step with Google.

2 Likes

Absolument !

Je suis tout à fait de cet avis ; le détail qui m’en empêche c’est que l’organisme pour qui est conçu l’application reste accroché à Google, aux données des drives etc…et les données des tableurs Sheet sont construites et exploitées comme si nous n’étions pas fixé sur l’utilisation de GlidesApp.
Il n’y aurait que moi, clairement je ferais cela autrement.
Mais en dehors de ça, je vais optimiser les exécutions. Quitte à suprimer celles qui sont optionnelles et construire quelque chose de plus performant directement sur Glide.

En passant, pouvez me dire si des numéro de facture uniques, et formatés de cette façon : 2024/BC0001, peuvent être générés depuis glide ?

Absolutely!

I really agree with that; the detail that prevents me is that the organization for which the application is designed remains attached to Google, to the data of the drives etc… and the data of the Sheet spreadsheets are built and exploited as if we were not fixed on the use of GlidesApp.
It would be just me, clearly I would do it differently.
But apart from that, I’m going to optimize executions. Even if it means removing the optional ones and building something more powerful directly on Glide.
By the way, can I tell if unique invoice numbers, formatted this way: 2024/BC0001, can be generated from glide?

2 Likes

What you could do is leave the logic in the google sheet so that will continue to work the same, but try to duplicate some of it inside Glide. At least the key parts that need to update immediately.

1 Like